Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2014

ΒΡΕΘΗΚΕ ΤΥΧΑΙΑ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΕΝΑ «ΧΑΜΕΝΟ» ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΛΟΠΕ ΝΤΕ ΒΕΓΑ


Ο Λόπε δε Βέγα, ήταν ένας  από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ισπανικής μπαρόκ λογοτεχνίας.  Το έργο ανακαλύφθηκε από τον καθηγητή ισπανικής λογοτεχνίας Αλεχάντρο Γκαρθία Ρέιντι, ο οποίος ερευνούσε στη Βιβλιοθήκη για λογαριασμό του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης.


Το έργο τιτλοφορείται Mujeres y Criados —"Γυναίκες και Υπηρέτες"— και πιστεύεται ότι γράφτηκε μεταξύ 1613-'14, την εποχή που η λογοτεχνική παραγωγή του δε Βέγα είχε φτάσει στο αποκορύφωμά της. Το χειρόγραφο αντίγραφο που εντόπισε ο Ρέιντι χρονολογείται από το 1631. Η ύπαρξη του έργου ήταν γνωστή χάρη σε έναν κατάλογο που είχε αφήσει ο ίδιος ο συγγραφέας, στον οποίο αναφερόταν λεπτομερώς στα δημιουργήματά του. Μολονότι θεωρείτο χαμένο, το χειρόγραφο ήταν στην κατοχή της Εθνικής Βιβλιοθήκης από το 1886
Ο Λόπε δε Βέγα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της "Χρυσής Εποχής" της Ισπανίας και ένας από τους γνωστότερους θεατρικούς συγγραφείς του 17ου αιώνα. Εξετάζεται το ενδεχόμενο το "χαμένο" έργο να παρουσιαστεί στο θέατρο το επόμενο φθινόπωρο.
ΠΗΓΗ kathimerini.gr
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΠΕ ΝΤΕ ΒΕΓΚΑ (1562-1635)
Πολυγραφότατος συγγραφέας προικισμένος με γλαφυρή πένα. Θεωρείται μεγάλος ανανεωτής του ισπανικού θεάτρου. Έζησε μια ζωή γεμάτη ένταση και πάθη, ερωτεύθηκε παράφορα, εκτέθηκε σε κινδύνους, απέκτησε πολλά νόθα και νόμιμα παιδιά, χειροτονήθηκε ιερέας. Ήταν όμως και ένας άνθρωπος ιδιαίτερα προικισμένος πνευματικά, που διάβαζε λατινικά στα 5 του χρόνια και που μετέφραζε στίχους του Κλαύδιου, σε ηλικία 10 ετών. Στα 12 του χρόνια,  μαθητής στους Ιησουίτες έγραψε το πρώτο του θεατρικό έργο. Στα 14 του και ενώ έχει σπουδάσει φιλολογία και μουσική δραπέτευσε από το σχολείο του με ένα  συμμαθητή του και διέσχισε πεζός τη βορειοδυτική Ισπανία. Ακολούθησαν έρωτες, παράνομες σχέσεις, ένας γάμος, μια μακρόχρονη εξώγαμη σχέση, εξορία. Το 1613 αποφάσισε να χειροτονηθεί παπάς, ελπίζοντας να δαμάσει τα πάθη και την φλογερή ιδιοσυγκρασία του. Ο ασκητικός όμως τρόπος ζωής του δεν κράτησε παρά μόνο δύο χρόνια.
Στη διάρκεια της πολυτάραχης ζωής του πρόλαβε να γράψει περισσότερα από 1800 δραματικά έργα και μας σώζονται περίπου 800. Τα έργα του αντλούν τα θέματα τους από την ισπανική ιστορία, από την ευρωπαϊκή ιστορία, από ιπποτικά θέματα, από την μυθολογία, από τους βίους των αγίων και από τη Βίβλο. Έγραψε ιστορικά δράματα, θρησκευτικά δράματα, κοινωνικά και ρομαντικά έργα, καθώς και ένα καθαρά ισπανικό είδος που ονομάζεται Comedias de capa y espada που μεταφράζεται έργα του μανδύα και του σπαθιού και που είναι ιπποτικές κωμωδίες ηθών.
Ο Λόπε ντε Βέγκα θεωρείται καλός τεχνίτης της δραματικής τέχνης. «Η Φιλομένη» (La Filomena, 1621),  «Η Ανδρομέδα» (La Andrómeda,1621); «Η Κίρκη» (La Circe, 1624), και το επικό ποίημα που αφηγείται το τέλος των  Σταυροφοριών «Η κατακτημένη Ιερουσαλήμ» 1609), «Φουεντεοβεχούνα» (Fuenteovejuna,1612).
Το Φουέντεοβεχούνα είναι το γνωστότερο θεατρικό του, με θέμα τη δύναμη του κυρίαρχου λαού που  επιβάλει, όταν πρέπει, την δική του δικαιοσύνη.


H ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΛΑΜΠΕΙ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΝΕΤΑΙ –ΤΟ EURONEWS KΑΤΑΤΑΣΣΕΙ ΤΟΝ ΜΑΚΒΕΘ ΣΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ


ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΟΠΕΡΑ ΜΕ ΜΠΑΛΕΤΟ - ΤΟΥ ΒΕΡΝΤΙ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΑ Ο ΛΟΡΕΝΤΖΟ ΜΑΡΙΑΝΙ ΣΕ ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  ΜΥΡΩΝΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ.

 Η ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΕΓΙΝΕ ΤΗΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΠΕΣΠΑΣΑΝ ΘΕΡΜΟΤΑΤΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΕΤΑΜΕΝΟ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ. 


Η παράσταση επαναλαμβάνεται  σήμερα 23, και στις 24, 25, 26 Ιανουαρίου.



Ο σκηνοθέτης Λορέντζο Μαριάνι εστίασε στον τρόπο σκέψης των δύο ηρώων –του στρατηγού Μάκβεθ και της Λαίδης Μάκβεθ-, δύο αδίστακτων χαρακτήρων, που μετέρχονται κάθε μέσο προκειμένου να αναρριχηθούν στον θρόνο της Σκωτίας- και  οπτικοποίησε την αντίδραση στο συναίσθημα του φόβου. Οι διεθνούς ακτινοβολίας  Έλληνες μονωδοί Δημήτρης Τηλιακός και Δήμητρα Θεοδοσίου απέδωσαν έξοχα τους  βασικούς ρόλους.
Δημήτρης Τηλιακός

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, επί των ημερών του Μύρωνα Μιχαηλίδη, έγινε συνώνυμο της καλής ενέργειας και της δημιουργίας της Ελλάδας, ανάμεσα σε παραφωνίες και έντονη κριτική για την πορεία της χώρας. Τώρα, η παραγωγή της για τον Μάκμπεθ του Βέρντι -που έκανε πρεμιέρα την Παρασκευή και συνεχίζεται ως τις 26 Ιανουαρίου-, κατόρθωσε να μπει στη λίστα με τα σημαντικότερα πολιτιστικά ραντεβού του κόσμου.

Τη λίστα κατήρτησε το Euronews και μάλιστα μέσα και από σχετικό video, που ταξιδεύει σε κορυφαία καλλιτεχνικά γεγονότα στο Σίδνεϊ, την Φλωρεντία, το Ρότερνταμ, το Παρίσι και το Μιλάνο. Χάρη στην Εθνική Λυρική Σκηνή η Αθήνα μπήκε, επιτέλους, στον χάρτη των μεγάλων πολιτιστικών γεγονότων.

         ethnos.gr

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΗ ΣΥΣΤΗΝΟΥΝ ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 90%.

«Να επισκεφτείτε τη Θεσσαλονίκη! Είναι εξαιρετική πόλη, με ωραίους ανθρώπους, ενδιαφέροντα πολιτισμό και πολύ καλά εστιατόρια»: την προτροπή αυτή θα διατύπωναν σε συγγενείς και φίλους πάνω από εννέα στους δέκα ανθρώπους, Έλληνες και ξένοι, που επισκέφτηκαν την πόλη τους τελευταίους μήνες, είτε για αναψυχή (ποσοστό 93% θα την πρότειναν ως προορισμό σε τρίτους) είτε για δουλειά (91%).
Η έρευνα βασίστηκε στη συλλογή περίπου 1.150 ερωτηματολογίων, σε 42 ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών, κατά την περίοδο Ιουλίου-Οκτωβρίου.

Υψηλότερα από ό,τι οι Έλληνες βαθμολογούν τη Θεσσαλονίκη οι ξένοι

Βάσει της έρευνας, η βαθμολογία που δίνουν στη Θεσσαλονίκη όσοι την επισκέπτονται για λόγους αναψυχής είναι 8 στα 10, ενώ ελαφρώς πιο συγκρατημένοι είναι όσοι ταξιδεύουν για δουλειά (7,8/10).

Οι αλλοδαποί «βαθμολογούν» τη Θεσσαλονίκη υψηλότερα από ό,τι οι Ελληνες (8,1 στα 10 έναντι 7,6 στα 10), αλλά το αντίστροφο ισχύει σε ό,τι αφορά τις συστάσεις για επίσκεψη (96% των ημεδαπών θα την πρότεινε σε τρίτους, έναντι 91% για τους αλλοδαπούς).

Η καλή φήμη της πόλης, όπως αυτή διαδίδεται «στόμα με στόμα», αποτελεί τον κυριότερο λόγο για τον οποίο οι ερωτηθέντες αποφάσισαν να επισκεφτούν τη Θεσσαλονίκη (το 47% βασίστηκε σε προτάσεις συγγενών και φίλων). Ακολουθούν: ιστοσελίδες (27%), ταξιδιωτικά γραφεία (13%) και διαφήμιση (7%).


Γιατί λοιπόν ενώ η Θεσσαλονίκη βαθμολογείται τόσο θετικά, ο τουρισμός της δεν είναι ακόμη επαρκώς αναπτυγμένος; Ο λόγος φαίνεται ότι είναι η ελλιπής προβολή, καθώς η πόλη -που τα τελευταία χρόνια έχει χάσει, λόγω της κρίσης, 550.000 διανυκτερεύσεις Ελλήνων- δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστή ώς προορισμός στο εξωτερικό.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνθρωποι που επισκέπτονται την πόλη για αναψυχή είναι ηλικίας 30-50 ετών και στο μεγαλύτερο ποσοστό τους (40%), ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη μόνο με τον σύντροφό τους και 27% με φίλους (λιγότεροι με παιδιά ή μόνοι).

Οι ξένοι επισκέπτες προέρχονται κυρίως από την Ευρώπη (62%-63), ενώ ακολουθούν Βόρεια και Νότια Αμερική (περίπου 10%), Αυστραλία (2%), Ασία (1%) και Μ. Ανατολή (1%).

Ένας στους δύο «ψηφίζει» Θεσσαλονίκη λόγω της προσωπικότητας της πόλης

Τι είναι όμως αυτό που αναδεικνύει τη Θεσσαλονίκη σε δελεαστικό προορισμό; Σχεδόν ένας στους δύο τουρίστες αναψυχής (49%) απαντά «η προσωπικότητά της» (63% των Ελλήνων και 54% των ξένων).

Το 36% «δείχνει» τους αρχαιολογικούς χώρους (για τους αλλοδαπούς το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 54%) και το πολιτιστικό ενδιαφέρον, το 30% τη γαστρονομία, το 24% το εμπορικό της κέντρο (το οποίο προτιμούν περισσότερο οι Ελληνες, με 46%) και το 14% το εκτενές θαλάσσιο μέτωπο, όπως επεσήμανε, παρουσιάζοντας την έρευνα, ο δρ Άρης Ικκος, διευθύνων εταίρος της gbr.

Σε ό,τι αφορά την πρόσβαση στη Θεσσαλονίκη, το 87% των ταξιδιωτών αναψυχής και το 80% των επαγγελματιών της χαρακτηρίζει «βολική». Και οι δύο κατηγορίες προτίμησαν ώς μέσο το αεροπλάνο και ακολούθησαν ΙΧ, λεωφορείο και τρένο.

Τι και πόσα ξοδεύουν στην πόλη; Κάθε τουρίστας αναψυχής ξοδεύει καθημερινά περίπου 71 ευρώ, κυρίως για αγορές (22,60 ευρώ), εστιατόρια και καφέ (19,4 ευρώ).

Ακολουθούν οι δαπάνες για αξιοθέατα -το αγαπημένο τους είναι ο Λευκός Πύργος κι ακολουθούν η Παραλία, η Άνω Πόλη/Κάστρα κι ο ναός Αγίου Δημητρίου- και διασκέδαση (13,4 ευρώ).

Πιο συγκρατημένοι είναι όσοι ταξιδεύουν για δουλειά, που καθημερινά διαθέτουν για τις ανάγκες τους στην πόλη περίπου 62 ευρώ.

Η Χαλκιδική φαίνεται ότι αποτελεί ισχυρό πειρασμό για ημερήσιες εκδρομές και μάλιστα όχι μόνο για τους τουρίστες αναψυχής: ένας στους τέσσερις ταξιδιώτες, που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη για δουλειά, βρίσκει το χρόνο για μια αυθημερόν επίσκεψη στην περιοχή.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Βεργίνα, στην τρίτη τα Μετέωρα, στην τέταρτη ο Όλυμπος και στην πέμπτη η Πέλλα, ενώ το Δίον φαίνεται ότι ενδιαφέρει πολύ περισσότερο τους ταξιδιώτες για δουλειά, από ό,τι εκείνους που ταξιδεύουν για αναψυχή.

Ως προς τη βαθμολογία που δίνουν στην πόλη οι ταξιδιώτες αναψυχής, τον πήχη ανεβάζουν τα εξής: κουλτούρα, συμπεριφορά κατοίκων και διασκέδαση-αναψυχή.

Αντίθετα, συγκριτικά μικρότερες, αλλά πάντως όχι χαμηλές, βαθμολογίες λαμβάνουν η ασφάλεια (κοντά στο 8/10), τα σήματα/πληροφόρηση, οι πλατείες/πεζοδρόμια και τα μέσα μαζικής μεταφοράς (λίγο πάνω από τα 7/10).

Τη χαμηλότερη βαθμολογία -κοντά στο 6,5- παίρνουν η ηχορύπανση και η δημόσια καθαριότητα, ενώ χαμηλά αξιολογείται το πράσινο στην πόλη.

Πηγή: eirinika.gr

CERN: ΠΕΙΡΑΜΑ ΑΝΤΙΥΛΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΑΚΤΙΝΑ ΑΠΟ ΑΤΟΜΑ ΑΝΤΙΥΔΡΟΓΟΝΟΥ.

Την πρώτη ακτίνα από άτομα αντι-υδρογόνου παρήγαγε το πείραμα αντιύλης ASACUSA στο CERN. Η δημιουργία του αντι-υδρογόνου γίνεται με την ανάμιξη αντι-ηλεκτρονίων (ποζιτρονίων) με χαμηλής ενέργειας αντιπρωτόνια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ιάπωνα φυσικό Γιασουνόρι Γιαμαζάκι, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", ανέφεραν ότι κατάφεραν για πρώτη φορά να ανιχνεύσουν μια δέσμη από 80 άτομα αντι-υδρογόνου.

Το επίτευγμα, μεταξύ άλλων, αναμένεται να βοηθήσει στην φασματοσκοπική ανίχνευση της αντιύλης στο σύμπαν. Αν και η αντιύλη έχει παραχθεί στα εργαστήρια του CERN μέχρι σήμερα σε σημαντικές ποσότητες και σε διάφορες μορφές (δηλαδή με διαφορετικά αντισωματίδια), ποτέ έως τώρα δεν έχει εντοπιστεί σε πρωτογενή μορφή στο σύμπαν, πράγμα που αποτελεί ένα μεγάλο επιστημονικό αίνιγμα.

Τα σχετικά πειράματα αντιύλης στο CERN έχουν επιταχυνθεί κατά τα τελευταία χρόνια. Το 2011, το πείραμα ALPHA ανακοίνωσε ότι παγίδευσε άτομα αντι-υδρογόνου για ένα χρονικό διάστημα 1.000 δευτερολέπτων, ενώ το 2013 το πείραμα ATRAP ανακοίνωσε την πρώτη άμεση μέτρηση αντιπρωτονίων.
Διαθέτοντας μόνο ένα πρωτόνιο και ένα ηλεκτρόνιο, το υδρογόνο αποτελεί το απλούστερο άτομο στη φύση, γι’ αυτό έχει αποτελέσει αντικείμενο ενδελεχούς επιστημονικής έρευνας. Από την άλλη, το αντι-υδρογόνο είναι το απλούστερο αντι-άτομο. Η σύγκριση των ατόμων υδρογόνου και αντι-υδρογόνου (του αντίστοιχου σωματιδίου αντιύλης) συνιστά ένα από τους καλύτερους τρόπους για την μελέτη της ύλης και της αντιύλης στο σύμπαν.
Η ύλη και η αντιύλη αλληλοεξουδετερώνονται αμέσως μόλις έλθουν σε επαφή, έτσι μία από τις βασικές προκλήσεις των επιστημόνων είναι, αφού δημιουργήσουν άτομα αντι-υδρογόνου, να τα κρατήσουν μακριά από τα άτομα της κανονικής ύλης (του υδρογόνου). Αυτό επιτυγχάνεται με τη βοήθεια ισχυρών μαγνητικών πεδίων, που παγιδεύουν τα αντι-άτομα (τα σωματίδια αντιύλης) για όσο καιρό χρειάζεται, προκειμένου να μελετηθούν.
Το επόμενο βήμα για τους ερευνητές του πειράματος ASACUSA στο CERN θα είναι να βελτιώσουν περαιτέρω την κινητική ενέργεια των ακτίνων αντι-υδρογόνου και να καταλάβουν καλύτερα την κβαντική κατάστασή τους.
Πηγή: http://news247.gr/
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)