Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΣΚΟΥΡΟΣ: ΣΠΟΥΔΑΣΕ ΣΕ STANFORD & CAMBRIDGE ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΕΞΟΔΑ ΑΓΟΡΑΣΕ 8 ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΔΑΞΕΙ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΟΡΙΖΟ

Στο βοτσαλωτό προαύλιο του τριθέσιου δημοτικού σχολείου Μεγίστης, στο Καστελλόριζο, οι μαθητές περιεργάζονται μια μικρή κατασκευή που μοιάζει με τηλεκατευθυνόμενο αυτοκίνητο. Στη θέση της οροφής όμως έχει ένα φωτοβολταϊκό πάνελ. «Ρισκάραμε», λέει ο Μάριος κάπως σοβαρός και προβληματισμένος. 
Στις αρχές Απριλίου, αυτά τα παιδιά μαζί με συμμαθητές τους στην Ε΄ και Στ΄ τάξη δημοτικού του ακριτικού νησιού συμμετείχαν σε ένα πρωτόγνωρο βιωματικό μάθημα, που εξελίχθηκε σε παιχνίδι. Ο 27χρονος φοιτητής Ευάγγελος Σκούρος, λίγο πριν ολοκληρώσει το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο Stanford στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, επισκέφθηκε το σχολείο τους για να τους εξηγήσει παραστατικά πώς μετατρέπεται η ηλιακή ενέργεια σε κινητική. Μαζί του είχε και οκτώ ηλιακά αυτοκίνητα που αγόρασε με δικά του έξοδα και θα συναρμολογούσαν οι μαθητές.
«Στο προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών μου, ως ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, συμμετείχα σε μια ομάδα που κατασκεύασε ένα ηλιακό όχημα», λέει. «Τότε επισκεπτόμασταν πολλά σχολεία για να δείξουμε το έργο μας και σκέφτηκα ότι θα μπορούσε να γίνει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα σε μικρότερη κλίμακα».
Τον περασμένο Νοέμβριο επικοινώνησε με σχολεία απομακρυσμένων περιοχών. Η διευθύντρια του δημοτικού στο Καστελλόριζο έδειξε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Αρχικά ο Ευάγγελος Σκούρος γνώρισε και τους 23 μαθητές όλων των τάξεων του σχολείου μιλώντας τους μέσω Skype. Και για τους επόμενους μήνες σχεδίασε μαζί με τον δάσκαλό τους Δημήτρη Βελιμπάση το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα πραγματοποιούσε στο νησί. Η πρωτοβουλία του εντάχθηκε εύκολα, χωρίς γραφειοκρατικούς περιορισμούς ή καθυστερήσεις, στο πρόγραμμα της «Ευέλικτης Ζώνης» που εφαρμόζεται εδώ και χρόνια κυρίως στην πρωτοβάθμια αλλά και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το δημοτικό σχολείο στο Καστελλόριζο, αν και μικρό, είναι για την ώρα καλά εξοπλισμένο. «Εχει τύχει σε άλλα σχολεία που έχω εργαστεί ως αναπληρωτής στην ηπειρωτική Ελλάδα να έχεις ένα φωτοτυπικό και να παρακαλάς να μη χαλάσει», λέει ο 26χρονος δάσκαλος Δημήτρης Βελιμπάσης. «Εδώ μπορεί να βρισκόμαστε μακριά, γίνονται όμως αρκετές δωρεές». Ο ίδιος κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη. «Υπάρχουν δυσκολίες, ειδικά τον χειμώνα, με τον ακτοπλοϊκό αποκλεισμό. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, παρατηρείται ότι τα παιδιά δεν δίνουν Πανελλαδικές», τονίζει. Με την ενηλικίωσή τους θα ασχοληθούν οι περισσότεροι με το ψάρεμα ή τις τουριστικές επιχειρήσεις.
http://www.eirinika.gr/article/111595/made-greece-o-eyaggelos-skoyros-spoydase-se-stanford-cambridge-me-exoda-toy-agorase-8

Παρασκευή 24 Απριλίου 2015

ΜΕΓΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟ SITE ΕΠΙΣΚΕΦΤΗΚΕ ΤΗΝ ΠΑΝΕΜΟΡΦΗ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΜΕ ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ!

Το αμερικανικό ταξιδιωτικό site με ειδίκευση στις εκδρομές κρουαζιέρας, chriscruises.com, επισκέφθηκε τη Μονεμβασιά.


ENAΣ ΒΡΑΧΟΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΥΜΝΗΣΑΝ ΠΟΙΗΤΕΣ
Ο διευθυντής του Κρις Όουεν γράφει στην εισαγωγή του άρθρου του πως «είχα ακούσει, δει και διαβάσει για τον όρο “μικρό ψαροχώρι στην Ελλάδα” πολλές φορές στη ζωή μου, τόσες που μου είχε γίνει πολύ οικείος. Ποιητές αναφέρονται σε αυτά. Ταινίες έχουν γυριστεί σε αυτά. Η Λίζα, η γυναίκα μου, μού είχε πει για κάποια συναρπαστικά βιβλία που διάβαζε, η ιστορία των οποίων διαδραματιζόταν σε μικρά ελληνικά ψαροχώρια. Σήμερα, κατά την κρουαζιέρα μου με θεματική τα θαλασσινά και το κρασί της Μεσογεόυ, σταμάτησα σε ένα από αυτά τα μικρά ελληνικά ψαροχώρια και ξαφνικά κατάλαβα τι σήμαιναν όλες αυτές οι αναφορές».

«Η Ελλάδα διαθέτει περισσότερα από 6.000 νησιά, από τα οποία τα 227 είναι ακατοίκητα. Εμείς, όμως περάσαμε μία υπέροχη μέρα στη Μονεμβασιά, ένα μικρό ψαροχώρι στη Λακωνία, το οποίο συνδέεται με την στεριά με μια στενή λωρίδα ξηράς» γράφει εκστασιασμένος ο Αμερικανός ταξιδιωτικός δημοσιογράφος.
Η Μονεμβασιά είναι το Γιβραλτάρ της Ανατολής
«Είναι εύκολο να καταλάβεις γιατί η Μονεμβασιά είναι γνωστή ως το Γιβραλτάρ της Ανατολής, χωρίς καν να κατέβεις από το πλοίο. Η γεωγραφική της διάταξη είναι κάτι που δύσκολα θα σε κάνει να μην την προσέξεις» επισημαίνει ο Κρις Όουεν.

Ο travel editor προτείνει στους συμπατριώτες του να την επισκεφθούν, καθώς «η Μονεμβασιά προσφέρει πολλές ευκαιρίες» σε έναν ταξιδιώτη. Υπάρχουν πολλές επιλογές να απολαύσεις τον πρωινό ή τον απογευματινό σου καφέ σε κάποια από τις υπαίθριες καφετέριες με την υπέροχη θέα, ενώ αξίζει κανείς να δοκιμάσει τα τοπικά φαγητά σε ένα από τα παραθαλάσσια εστιατόρια.
Κατά τον Όουεν η Μονεμβασιά είναι ιδανική και για ψώνια στα παραδοσιακά της πετρόκτιστα καταστήματα, αλλά και για διαμονή στα «μικρά της παραδοσιακά ξενοδοχεία με την υπέροχη θέα».

Η Μονεμβασιά μετέτρεψε το ταξίδι μας από όνειρο σε πραγματικότητα
 
Αυτό όμως, που γοήτευσε περισσότερο τον Αμερικανό δημοσιογράφο ήταν ότι «μου άρεσε που κανένας δεν φαινόταν να ενδιαφέρεται ότι ήμασταν εκεί, με την καλή έννοια. Αντίθετα με τους δημοφιλείς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, η Μονεμβασιά που είδαμε ήταν μια κοινότητα από ντόπιους που απολάμβαναν ένα κυριακάτικο πρωινό».
Στη Μονεμβασιά, προσθέτει ο Όουεν «καταλάβαμε πώς είναι το ταξίδι σε τέτοια μέρη να μετατρέπεται από όνειρο σε πραγματικότητα. Η Μονεμβασιά θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη μας σαν μία από αυτές τις στιγμές».

 eirinika.gr

Πέμπτη 23 Απριλίου 2015

ΣΑΡΩΝΟΥΝ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ

Σαρώνουν οι φοιτητές των τριών νομικών σχολών της χώρας μας στους διεθνείς διαγωνισμούς. Τα νέα τρόπαια στις προθήκες της μεγάλης συλλογής τους ήλθαν από την Ιταλία και την Κίνα.
Ειδικότερα, στο Πεκίνο, η ομάδα της ΝομικήςΑθηνών που συμμετείχε στον παγκόσμιο τελικό γύρο του διαγωνισμού εικονικής δίκης στο αεροπορικό δίκαιο κατέκτησε το βραβείο του καλύτερου γραπτού υπομνήματος εναγομένου παγκοσμίως και την τρίτη θέση παγκοσμίως ως προς τη συνηγορία εναγομένου, μεταξύ είκοσι δύο πανεπιστημίων από όλο τον κόσμο. 
Την ίδια στιγμή και για έκτη συνεχή χρονιά η Νομική Αθηνών επέστρεψε με βραβεία από τον Διεθνή Διαγωνισμό Εικονικής Δίκης Ρωμαϊκού Δικαίου, που οργανώθηκε στην Καμπανία της Ιταλίας με τη συμμετοχή των πανεπιστημίων Καίμπριτζ, Οξφόρδης, Νεάπολης, Λιέγης, Tübingen, Trier, και Βιέννης. Το θέμα του πρακτικού εκτυλισσόταν στην Καμπανία, πριν και μετά την ανάκτηση της Ιταλίας από τον Ιουστινιανό, εγείροντας ζητήματα εφαρμοστέου δικαίου μεταξύ περισσότερων κωδικοποιητικών έργων της περιόδου. Οι φοιτητές διαγωνίστηκαν στα αγγλικά, αγορεύοντας ως δικηγόροι των εναγόντων και εναγομένων σε μία αγωγή κληρονομικού δικαίου και μία διεκδικητική αγωγή ακινήτου.
Η ομάδα του Πανεπιστήμιο Αθηνών έφθασε στον μικρό τελικό όπου επικράτησε της Οξφόρδης, ενώ την πρώτη και δεύτερη θέση αντίστοιχα κατέλαβαν η διοργανώτρια Νομική Σχολή της Νεάπολης και το Καίμπριτζ. Τη Νομική Αθηνών εκπροσώπησαν οι φοιτητές Παναγιώτα Κονδύλη στην οποία απονεμήθηκε, από κοινού με φοιτητή του Καίμπριτζ, το 1ο βραβείο καλύτερου ρήτορα, Ειρήνη Λέντη, Μαριάννα Μανέτα, Μιχάλης Χαϊντούτης. Την ακαδημαϊκή εποπτεία της ομάδας είχε η επίκουρη καθηγήτρια Αθηνά Δημοπούλόυ και συνέδραμαν η φοιτήτρια Αριάννα Φλώρου και η Αρτεμισία Παπαδάκη, παλαιότερη νικήτρια του διαγωνισμού.
http://www.kathimerini.gr/812206/gallery/epikairothta/ellada/sarwnoyn-oi-foithtes-ths-nomikhs-stoys-die8neis-diagwnismoys

Η ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΣΤΑ 10 ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΗΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ.

Για μία ακόμη φορά, η Σαντορίνη συμπεριλαμβάνεται σε λίστα με τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στον πλανήτη.
Αυτή τη φορά, η Σαντορίνη κατέλαβε την 4η θέση στο top-10 με τα καλύτερα νησιά του Traveller's Choice για το 2015.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται το το Προβιντενσιάλες, το πιο πυκνοκατοικημένο νησί των Τερκς και Κέικος, που διαθέτει πολλά χιλιόμετρα κοραλλιογενών υφάλων με εύκολη πρόσβαση από την ακτή, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για εντυπωσιακές εμπειρίες καταδύσεων και σνόρκελινγκ.
Το νησί κέρδισε μάλιστα μια θέση από το περσινό νούμερο 2, εκτοπίζοντας το Ambergris Caye στο Μπελίζ, από την κορυφή.
Αναλυτικά, η λίστα με τα 10 καλύτερα νησιά του κόσμου για το 2015:
1. Προβιντενσιάλες, Τερκς και Κάικος
2. Μάουι, Χαβάη
3. Ροατάν, Ονδούρα
4. Σαντορίνη, Ελλάδα
5. Ko Tao, Ταϊλάνδη
6. Μαδέρα, Πορτογαλία
7. Μπαλί, Ινδονησία
8. Μαυρίκιος, Αφρική
9. Μπόρα Μπόρα, Γαλλική Πολυνησία
10. Fernando de Noronha, Βραζιλία
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26510&subid=2&pubid=113507500

ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ ΠΟΥ ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΤΗΝ ΓΗΡΑΝΣΗ

Επιστήμονες του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας & Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Έρευνας (ΙΤΕ) στην Κρήτη αποκάλυψαν ένα νέο κυτταρικό μηχανισμό, ο οποίος συντονίζει τη διαδικασία δημιουργίας και καταστροφής των μιτοχονδρίων, ρυθμίζοντας έτσι τη γήρανση
Οι ερευνητές Κωνσταντίνος Παληκαράς και Ειρήνη Λιονάκη, με επικεφαλής τον καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Κρήτης και διευθυντή του ΙΜΒΒ Νεκτάριο Ταβερναράκη, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνούς κύρους περιοδικό «Nature», ρίχνουν για πρώτη φορά φως σε ένα σημαντικό βιολογικό μηχανισμό ελέγχου της γήρανσης.

Πρόκειται για ένα άγνωστο έως τώρα κομβικό 'μονοπάτι' μοριακής σηματοδότησης, που συντονίζει τη δημιουργία και, ταυτόχρονα, την καταστροφή των μιτοχονδρίων στα κύτταρα κατά τη γήρανση, καθορίζοντας έτσι τη διάρκεια της ζωής.
Τα μιτοχόνδρια είναι τα οργανίδια, που αποτελούν τα «εργοστάσια παραγωγής ενέργειας» του κυττάρου και είναι απαραίτητα για πολλές και ζωτικές κυτταρικές λειτουργίες. Κάθε ανθρώπινο κύτταρο περιέχει εκατοντάδες μιτοχόνδρια και οι δυσλειτουργίες σε αυτά είναι υπεύθυνες για σοβαρές παθολογικές καταστάσεις, όπως καρδιομυοπάθειες, νευρομυϊκές ανωμαλίες, νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως οι νόσοι Πάρκινσον, Αλτσχάιμερ και άλλες.
'Αγνωστο παρέμενε μέχρι σήμερα με ποιό ακριβώς τρόπο τα κύτταρα συντονίζουν δύο ανταγωνιστικές διαδικασίες, τη δημιουργία νέων μιτοχονδρίων και την ανακύκλωση των άχρηστων πλέον οργανιδίων, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής κυτταρικής λειτουργίας και την υποστήριξη της μακροπρόθεσμης επιβίωσης του οργανισμού.
Οι έλληνες επιστήμονες, χρησιμοποιώντας ως αντικείμενο πειραματισμού το νηματώδη σκώληκα Caenorhabditis elegans, έδειξαν ότι μια πρωτεΐνη (η DCT-1/NIX) στην επιφάνεια των μιτοχονδρίων είναι αυτή που αποτελεί τον κεντρικό 'διακόπτη' του μηχανισμού. Η εν λόγω πρωτεΐνη είναι συστατικό των μιτοχονδρίων και στον άνθρωπο. Η λειτουργία της πρωτεϊνης αυτής διατηρεί την εύρυθμη μιτοχονδριακή λειτουργία, απομακρύνοντας τα κατεστραμμένα μιτοχόνδρια και δημιουργώντας νέα και υγιή.
Σύμφωνα με τα ευρήματα των ερευνητών του ΙΜΒΒ, αυτός ο εξελιγμένος μοριακός μηχανισμός επιτρέπει στα κύτταρα να αυξομειώνουν τον αριθμό των μιτοχονδρίων ανάλογα με τις ενεργειακές τους ανάγκες και την έκθεση σε ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες στρες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας θεωρούνται καθοριστικής σημασίας για την κατανόηση της γήρανσης στον άνθρωπο, ενώ αναμένεται ότι θα αξιοποιηθούν για την αντιμετώπιση νοσημάτων, τα οποία χαρακτηρίζονται από ανεξέλεγκτη συσσώρευση μιτοχονδρίων, όπως καρδιαγγειακά νοσήματα και νευροεκφυλιστικές ασθένειες.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=31205&subid=2&pubid=113507556

Τετάρτη 22 Απριλίου 2015

H TΡΑΓΩΔΙΑ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ ΑΝΕΔΕΙΞΕ ΕΝΑΝ ΗΡΩΑ, ΤΟΝ ΛΟΧΙΑ ΑΝΤΩΝΗ ΝΤΕΛΗΓΙΩΡΓΗ, ΠΟΥ ΕΣΩΣΕ ΜΕ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ 20 ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ!!!!

ΤΟΥ ΑΞΙΖΟΥΝ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΒΕΝΤΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΨΥΧΗ

Βρέθηκε εντελώς τυχαία κοντά στο σημείο του ναυαγίου την κρίσιμη ώρα και έμελλε να σώσει με τα ίδια του τα χέρια του 20 μετανάστες.


Μέσα από την τραγωδία αναδείχτηκε η ανθρωπιά. Πάρα πολλοί βούτηξαν στη θάλασσα για να σώσουν τους συνανθρώπους τους. Ο Αντώνης Ντεληγιώργης, Λοχίας ΕΠΟΠ ,μόνος του έσωσε 20 μετανάστες, όπως μεταδίδουν και ΜΜΕ από την Ρόδο.Ο λοχίας που κατάγεται από τη Λέρο και υπηρετεί στη Ρόδο βρισκόταν στην περιοχή και βούτηξε αμέσως στη θάλασσα. Δεν ήταν εύκολη η προσπάθεια γιατί όπως εξηγεί ο ίδιος μιλώντας στην εφημερίδα Δημοκρατία, στην περιοχή υπάρχουν πολύ ισχυρά ρεύματα.


 Η περιγραφή του για όσα έζησε προσπαθώντας να σώσει όσο το δυνατόν περισσότερους συγκλονίζει «Υπήρχε και μια γυναίκα 9 μηνών έγκυος, την οποία με βοήθησαν και άλλοι να βγάλω έξω. Με το ζόρι, στην αρχή, κατάφερα να μεταφέρω δυο τρία άτομα στη στεριά. Ήταν καμιά δεκαριά στο ίδιο σημείο. Ανάμεσά τους ήταν κι ένας 40χρονος άνδρας, που ανέπνεε με δυσκολία. Είχε σχεδόν χάσει τις αισθήσεις του. Αργότερα έμαθα ότι, παρά τις προσπάθειες των διασωστών, τελικά δεν τα κατάφερε. Εκείνο που δε θα ξεχάσω ποτέ ήταν η εικόνα του παιδιού που ανασύρθηκε νεκρό στα χέρια ενός διασώστη» περιγράφει σοκαρισμένος.

Iefimerida.gr





ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: "ΘΕΩΡΩ ΤΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΜΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ"

Μετά το σάλο και τα ειρωνικά σχόλια που προκάλεσε η αποκάλυψη ότι ο Σάκης Ρουβάς θα ερμηνεύσει το «Άξιον Εστί» στη συναυλία «90 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης», η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 2 Μαΐου στη Νέα Σμύρνη, ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης αποφάσισε να τοποθετηθεί δημόσια για την επιλογή του δημοφιλή τραγουδιστή.
Ο Μίκης Θεοδωράκης αποφάσισε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους μέσα από την ακόλουθη ανακοίνωση, μέσα από την οποία αναλύει τους λόγους για τους οποίους είναι υπέρ της επιλογής του Σάκη Ρουβά:
«Επειδή τελευταία γράφτηκαν πολλές ανακρίβειες με αφορμή τη συμμετοχή του κ. Ρουβά στην συναυλία που διοργανώνει ο Δήμος Νέας Σμύρνης με το «Άξιον Εστί», αναγκάζομαι να διευκρινίσω τα εξής:
1) Είναι γνωστές οι απόψεις μου για το θέμα των «απαγορεύσεων», τις οποίες απόψεις υποστηρίζω εδώ και δεκαετίες και συνοψίζονται στα εξής:Πιστεύω ότι το έργο από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί, ξεφεύγει ακόμα και από τον ίδιο τον δημιουργό, που δεν έχει δικαίωμα να κρίνει δικτατορικά ποιος είναι «άξιος» να το ερμηνεύσει και ποιος όχι. Μόνος κριτής είναι το κοινό και ο χρόνος. Αυτοί τελικά κρίνουν τι θα πάει στα σκουπίδια και τι θα μείνει για πάντα. Θα πρέπει επίσης να πω ότι θεωρώ την χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση.

2) Όχι, δεν ήταν δική μου απόφαση η επιλογή του κ. Ρουβά, όπως αναληθώς βλέπω να αναγράφεται σε διάφορες ιστοσελίδες. Την πληροφορήθηκα εκ των υστέρων, ως τετελεσμένο γεγονός, από τον μαέστρο κ. Ορφανίδη, που μίλησε εδώ και αρκετές μέρες με την γραμματέα μου, στην οποία και ανακοίνωσε την απόφαση του Δήμου Νέας Σμύρνης να οργανώσει τιμητική για τα 90 μου χρόνια συναυλία με το «Άξιον Εστί», καθώς και τα ονόματα των συντελεστών, στην επιλογή των οποίων δεν είχα την παραμικρή ανάμιξη.

3) Η όλη ιστορία με προκαλεί να τελειώσω την δήλωσή μου αυτή με τις εξής σκέψεις:

Η Μουσική μου και φυσικά και το «Άξιον Εστί» γνώρισε κατά καιρούς απαγορεύσεις από πολλές και διαφορετικές πλευρές. Χούντες, κόμματα, πολιτικές νεολαίες, εφημερίδες, τηλεοράσεις… Πώς να ξεχάσω την επιστολή ακόμα και των δικηγόρων του ίδιου του Ελύτη, την εποχή που ήμουν Γεν. Δ/ντής Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, στην οποία όπως έγραφαν, «δεν ήταν σίγουροι για την ποιότητα της εκτέλεσης» (κι ας ήμουν εγώ στο πόντιουμ του μαέστρου και ο Μπιθικώτσης στον ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή…). Για την ιστορία να πω ότι η συναυλία εκείνη δόθηκε συνολικά 3 φορές στο Ηρώδειο λόγω της πρωτοφανούς ανταπόκρισης του κοινού.

Ελληνικές Δισκογραφικές Εταιρίες που πλούτισαν από το έργο μου, απέσυραν συχνά τους δίσκους μου από το εμπόριο, ενώ πολλοί τραγουδιστές μου, για πολιτικούς ή άλλους λόγους, διέγραφαν τα έργα μου από το ρεπερτόριό τους.

Και διερωτώμαι: Ποια ήταν η αντίδραση των «φίλων της μουσικής μου» σε όλες αυτές τις περιπτώσεις; Απολύτως καμμία! Ούτε ένας Έλληνας δεν θεώρησε χρέος του να υπερασπίσει το έργο μου σε όλες αυτές τις απαγορεύσεις και αποκλεισμούς! Ούτε ένας! Και ξαφνικά βλέπω τώρα να γεμίζει το Ιντερνετ και ο τύπος από δεκάδες δημοσιεύματα «υπερασπιστών του έργου μου», που ζητούν να προστεθώ κι εγώ ο ίδιος στον μακρύ κατάλογο αυτών που κατά καιρούς το απαγόρευσαν. Και γιατί; Διότι, λένε, ο συγκεκριμένος ερμηνευτής ανήκει στην «υποκουλτούρα». Όμως τι σημαίνει άραγε ο όρος αυτός; Το θέμα είναι μεγάλο και πολύπλοκο και εξαρτάται από την οπτική γωνία του καθενός.

Σε ό,τι με αφορά, τι θέλετε να σκεφτώ, όταν βλέπω το έργο μου (που το θεωρούν υποτίθεται ποιοτικό) να μην υπάρχει στη χώρα μου; Και πώς να υπάρχει όταν βρίσκεται επί δεκαετίες ολόκληρες αντιμέτωπο με καταστάσεις σαν αυτές που ανέφερα πιο πάνω, με την ανοχή (στην καλύτερη περίπτωση) και τη σιωπή του θεωρούμενου προοδευτικού χώρου, δηλαδή τουλάχιστον του 60% του λαού μας;

Τι θα πρέπει άραγε να σκεφτώ εγώ που αφιέρωσα τη ζωή μου στην πραγματική Ελληνική Αριστερά και χάρισα στον Λαό μας έργα σαν το «Άξιον Εστί» που από τη μια τα θεωρούν, όπως λένε, υποδείγματα της «καλής κουλτούρας», κι από την άλλη ανέχονται τις κατά καιρούς απαγορεύσεις και το μποϋκοτάζ τους, ακόμα κι από τις ίδιες τις παρατάξεις στις οποίες ανήκουν; Τι να σκεφτώ βλέποντας όλους αυτούς τους ανέκαθεν απόντες να ξυπνούν μόνο στην περίπτωση Ρουβά και να ξεσπαθώνουν λαύροι απαιτώντας από μένα να απαγορεύσω τη συμμετοχή του;

Από όλα αυτά προκύπτει ότι η έννοια της υποκουλτούρας για μένα είναι διαφορετική απ' ό,τι είναι για κείνους. Είναι, πιστεύω, φυσικό να θεωρώ την γενικευμένη ηθική υποκουλτούρα, μέσα στην οποία καταδικάστηκα να ζω, ως απείρως χειρότερη από εκείνη που σχετίζεται με την Τέχνη και τα δυσδιάκριτα σύνορα ανάμεσα στις πολλές και ποικίλες της εκφάνσεις.

Αθήνα, 21η Απριλίου 2015
(Κατάλληλη ημερομηνία να μιλάμε για «απαγορεύσεις»…).

Μίκης Θεοδωράκης»
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26513&subid=2&pubid=113507492